På Blindleia Marine, beliggende mellom Kristiansand og Lillesand, vet de hva slags båter som passer best for hyttefolket.

Blindleia Marine ligger i ei lita bygd som heter Høvåg og ligger i Lillesand kommune. Her i dette kjente hytteområdet har rundt 2.000 mennesker fast postadresse, og på sommerstid økes folketallet kraftig både til lands og til vanns.

 

Hyttebåter som er vanvittig stødige

Håvard Mathisen startet bedriften i 2011 og tok samtidig over driften av båtopplaget til Bjørnevika Båtopplag. Blindleia Marine driver primært med båtopplag og båtverksted, og Mathisen og hans folk har utviklet og økt kapasiteten til nær det dobbelte de siste årene. I vinter tok de vare på rundt 350 båter – fra 10-36 fot – til innendørs vinterlagring for ulike båteiere. I tillegg bedrives det båt- og båtmotorsalg og verkstedtjenester. Hardt arbeid og god kundeservice er den uslitelige oppskriften.

– 2015 var et toppår, da løsnet det og vi solgte over 30 båtpakker og rundt 50 båtmotorer, fortrinnsvis fra Honda Marine og Tohatsu, sier Håvard Mathisen.

Kundene er en godblanding av folk fra Østlandsområdet, Rogaland og lokale sørlendinger. En rekke av kundene kan dessuten titt og ofte lese om i Se & Hør og Dagens Næringsliv.

Den båten Håvard Mathisen og hans gjeng selger mest til hyttefolket, er finskproduserte Terhi.

– Hvorfor kalles disse Terhi-båtene for ”hyttebåten”, egentlig?

– De er robuste, anvendelige og trygge båter med flat bunn. Det gjør at de egner seg godt til fiske, sjøaktiviteter for små og store, og til frakt av alt fra bikkjer til maskiner og bagasje, sier Håvard Mathisen, som selv bor i vannkanten i Høvåg.

– Alle i familien kan bruke disse vanvittig stødige båtene. De er dessuten regn-lensende, noe som gjør at de kan ligge ute i ukesvis uten at du må tenke på vann. Her i Norge er det slik at mange som har en Terhi også har en større båt. Da er Terhi-båten bruksbåt på hytta, legger han til.

LES OGSÅ: Test av hyttebåter – solid båtglede for penga

Terhi 400 med Honda BF10I TRYGG FART: Alle i familien kan bruke en Terhi. Her er det en Terhi 400 med 10-hester fra Honda som er på tur.

Bestselger på enkelhet

Nå er det kampanjetid og hos Blindleia Marine og andre forhandlere selges blant annet en båtpakke med Terhi 400 (13 fot) og 10-hester fra Honda. Da får man helt ny båt og båtmotor for rundt 37.000 kroner.

Bestselgeren hos Blindleia Marine er imidlertid den litt større Terhi 445C.

– Det er min personlige favoritt og jeg bruker den som demobåt, selv om jeg lett kunne skaffet meg noe ”flottere”, sier Mathisen.

På 445 C selges flest med 30 hk påhengsmotor fra Honda, men også 20-hestere fra Honda eller Tohatsu går greit. Tohatsu har også motorer med 25 og 30 hk som passer bra til denne båten.

– Under 20 hester blir for snaut på 445C, sier Håvard Mathisen.

Blindleia Marine TerhiDRIVER BÅTVERKSTED OG BÅTOPPLAG: Håvard Mathisen ved Blindleia Marine. Foto: Arnt Georg Arntzen, Høvågavisa.

Tåler mye, uten noe dill dall

I Norge er det Kellox som er importør av Terhi-båter. Salgs- og markedssjef Finn Høge har gjort seg følgende erfaringer med båtmodellen:

– Terhi-båtene er godt utnyttet og det er ikke noe dill dall. De er praktisk innredet, enkle å bruke og fine hyttebåter til en fornuftig pris, sier Høge.

– På bestselgeren 445 C vet vi at verdsetter kundene anti-skli-dørk og anti-skli-innstigningstrinn i baugen, samt at det er hengsler på midttoften. Det siste gjør at man enkelt kan gå gjennom hele båten ved å vippe tofta opp. Dette er kjekt både om man er dårlig til beins eller om man skal bære barn eller handleposer om bord, legger han til.

En god bruksbåt må kunne tåle en støyt – og litt til. I Norge er det mye svaberg, fjell og stein. Det er noe Håvard Mathisen vet at både hytteeiere, jegere, fiskere og øyhoppere på kosetur vet å verdsette.

– En Terhi-båt er laget i ABS-plast med skum som gjør skroget fast og riper er lette å fikse. Båtene er skummet mellom skrogene, og dette gjøres under trykk. Da blir det en fast konstruksjon og båtene kan ikke synke.

– Den tåler å bli dratt opp og ned og mot skarpe kanter. Med glassfiberbåter er sånne skader litt verre å reparere, for å hindre at båten suger vann. Det slipper man å tenke på med en Terhi. De tåler veldig mye, sier Håvard Mathisen.

 

Les mer om Terhi-båtene her.

 

 



Les også