Det nye skroget på Silver Eagle 640 BR kombinerer de beste sidene av solid marinealuminium og lettstelt glassfibermateriale.
Den nye 6,40 meter store bowrideren har et skrog som gir myk gange uten mye støy og som kaster sjøen unna selv i høye hastigheter.
– Silver holder upåklagelig kvalitet
Hos Terje Berland og Båt & Tilhengerservice i Stavanger venter de med spenning og lengsel på den nye båten som blir levert før påske:
– Ja, jeg har en kunde som går og tripper her. Vi håper den nye Silver Eagle 640 BR er så bra som vi tror, sier Berland som har jobbet med Silver-båter siden begynnelsen av 2000-tallet.
– De nye modellene, Silver Shark 580 og Eagle 640, er bedre utstyrt og har flere valgmuligheter. Det er riktig vei å gå. Kvaliteten og soliditeten er nemlig upåklagelig, og det er ingen tvil om at kundene som har kjøpt Silver hos oss er veldig fornøyde. Reklamasjoner er nærmest ikke-eksisterende, slår den erfarne forhandleren i Rogaland fast.
I HAVN: En Silver Eagle 640 BR kler også sine omgivelser.
Konstruert for et mer behagelig båtliv
Silver-båtene er blitt produsert i finske Ähtäri i Sør-Østerbotten i flere tiår. Området har lange tradisjoner for bygging av aluminiumsbåter. I en årrekke er det særlig tatt hensyn til støysvakhet i design og konstruksjon av båtene.
Skroget isoleres med innvendig forsterkningsplast og cellegummi, og skrogsidenes boks-konstruksjoner fylles med polyuretan. Den innerste delen, laget av hardplast, er fullstendig uten sømmer. Dette gjør at skroglydene ikke får plass til å bevege seg inni båten.
LES OGSÅ: Båtliv – Sterk vekst i salget
Mens de skumfylte skrogsidene demper lyden fra skroget, fjerner gummidempere og justerbare låser resonanslyder.
Dermed får man svært støysvake båter.
– De kundene som har hatt glassfiber-båter før forteller oss at Silver-båterne forplanter mindre lyd, får mindre slag inn i båten og oppleves mer komfortable, selv i røff sjø, sier Terje Berland ved Båt & Tilhengerservice i Stavanger.
Kombinert med stillegående firetaktere fra Honda, kan båtlivet således bli mer behagelig og rolig.
Silver 640 BR er annerledes og mer sporty
I Norden benyttes ofte en og samme båt til de fleste type turer, noe som setter båtens egenskaper på prøve. I dagens marked finnes det ikke så mange båter som passer til variert bruk.
Med Silver Eagle 640 BR kan båteiere slippe disse evinnelige kompromissene.
– Den nye modellen representerer en annerledes, mer sporty aluminiumbåt som passer til både til fisketurer, utflukter og transport, sier Terje Berland.
Kjøper kan påvirke planløsningen
– Silver er banebrytende på å det å putte glassifiber i en aluminiumsbåt. Her har de gått opp løypa, og andre aktører har kommet etter, legger Berland til.
Den anerkjente ALU-fibre-strukturen kombinerer de beste sidene av sjøaluminium og hardplast, og med et solid skrog kan en trygt legge til ved svaberg og på sandstrender. Den nevnte strukturen i skrogsidene gjør båten sikrere, da den ikke kan synke.
LES OGSÅ: En båt, utallige muligheter – ingen kompromisser
Innerliner av båten er laget av glassfiber. Det falmer ikke og føles behagelige også i sterk sol. Dessuten er det lett å holde rent. Varene i oppbevaringsrommene holder seg tørre også i regn og storm.
Allerede ved bestilling av en Silver Eagle 640 BR hos forhandler har man muligheten til å påvirke hvordan båten skal utstyres, samt definere hva båten hovedsakelig skal brukes til.
Istedenfor den brede akterbenken som er standard, kan man velge en smalere benk med sitteplasser. Det gir rom for godt med plass i begge hjørner akter. Store, åpne flater i baugen gavner også de som ofte behøver å transportere store mengder bagasje og utstyr, for eksempel til og fra hytta.
Oppbevaringsrommene i baugen kan også velges bort. Spesielt for fiskere kan disse mulighetene være noe å vurdere for å oppnå bedre plass. Les mer om Silver her.