– Dette er fantastiske båter som kombinerer design, funksjonalitet og kostnadseffektivitet på en unik måte. Vi har veldig stor tro på god match mellom disse båtmodellene og Hondas og Tohatsus motorserier, forteller administrerende direktør i AS Kellox, Per-Anton Vinje.

 

Kellox Marine foran Honda båtmotor

Fra høyre: Per-Anton Vinje, Ola Torvaldsen, Thomas Erling Doherty og Linda Karlsen fra Kellox Marine.

– De siste årene har vi videreutviklet og økt distribusjonen rundt motormerkene Honda og Tohatsu sammen med en rekke båtmerker, både innenfor det private og det profesjonelle markedet. Honda som verdens største motorprodusent, og Tohatsu er verdens nest største produsent av påhengsmotorer. Nå har vi i tillegg overtatt import- og distribusjonsrettighetene til noen av Norges mest populære merker, Coaster, NorthMaster og OceanMaster, forklarer Vinje.

Knut Haneborg er mannen bak Coaster, NorthMaster og OceanMaster, merkene han nå har solgt til Kellox.

– Med disse båtmerkene og våre to sterke motorserier vil vi kunne sette sammen en rekke flotte båtpakker i flere størrelser og til mange ulike bruksområder.

Knut Haneborg og Per-Anton Vinje.

Knut Haneborg og Per-Anton Vinje

Komplette båtpakker ut til forhandlerne

I forbindelse med oppkjøpet annonserer Kellox også at de fremover vil rigge båtene med motor og bunnstoff før levering til forhandlerne. Dette alternativet vil forenkle og effektivisere salget og gi raskere levering av båter, spesielt i høysesong.

– Norge er et lite marked med kort sesong. Når mange skal ha brukte og nye båter på vannet rundt påske, er det en utfordring for forhandlerne våre å ha kapasitet til å klargjøre nye båter raskt nok. Derfor blir det en stor fordel for både forhandlere og sluttkunder at vi nå skal kunne tilby nye «nøkkelklare» båter som kan sjøsettes på dagen, forteller Per-Anton Vinje.

– Forhandlerne er selvsagt avgjørende viktige for oss, Kellox selger jo ingenting direkte til sluttkunder. Fra kommende sesong vil vi samarbeide enda tettere med våre utvalgte forhandlere om salg, opplæring, sertifisering, markedsføring og service, forteller Kellox-direktør Vinje.

Forventninger til 2021-sesongen

Kellox har store forventninger til neste års sesong etter en svært godt 2020.

– Innen våre bransjer skjer det stadig mindre og større endringer globalt og regionalt, så i løpet av våre drøyt 70 år har en stor del av jobben hele tiden vært å korrigere strategien for å utnytte potensialet i markedet på riktig måte – sammen med riktige konstellasjoner. Innen marine har det skjedd flere ting globalt og lokalt det siste året, og nå var det et gunstig tidspunkt for Kellox å gjøre disse grepene på. At vi i tillegg har hatt en god sesong i 2020 og forventer omtrent tilsvarende god 2021-sesong, gjør selvsagt beslutningene om satsing noe enklere, avslutter administrerende direktør Per-Anton Vinje i AS Kellox.